佐藤 純

Sato Jun
東京生まれ。パリ在住。大学で心理学を学んだ後、ソニーを経て渡仏。パリ大学で映画学・映像人類学を学び、元シネマテーク・フランセーズ館長、ジャン・ルーシュの指導で、映画・演劇学博士号を得る。
動画を学んだはずが、いつの間にか独学で静止画の方に進むことになってしまった。真実を写すという「写真」という言葉よりは光で書く(描く)ことを意味するギリシャ語起源のフォトグラフィーという言葉に魅力を感じる。だから写真を撮るというより写真を作るという態度で製作している。最初の作品群はアルミホイルをシワだらけにした装置を照明して撮影、これを黒っぽくプリントした「石化」シリーズで、次はシャタースピードを1秒にして、動くものの軌跡やカメラ自体を自由に動かした「1秒間のエチュード」。実際に存在する物体でなく、光が作るバーチャルな色の模様を撮った「干渉縞」。そして現在は折り紙、切り紙で作った幾何学的なモデルの撮影による陰影効果を表現した「PAPER WORKS」のシリーズを製作している。
最初は銀塩写真だったが、現在はデジタル写真に移行している。ただ、数年前に銀塩写真がなくならないうちにと、写真家でプリントのスペシャリストのフィリップ・サルーン氏に暗室秘法を伝授された。最近は写真だけでなく、プログラミングによるCGのジェネレーティブアートも始め、デジタルアートのグループ展も企画している。
楽しむ写真として、かつてはパリを訪れたジャズミュージシャンのライブ写真、現在はフランスのロマネスク美術の写真を撮っている。
フランスのアプストラクトアート団体『レアリテ・ヌーヴェル』写真部門運営委員。
日本、フランス、イタリア各地で個展、グループ展。
作品所蔵:「ジェオメトリック&MADIミュージアム」(アメリカ、ダラス)、アグリジェント市(イタリア)、パレーテ・ミュージアム(イタリア、パレーテ)。
Born in Tokyo. Lives in Paris. After studying Psychology at university, working for Sony, he went to France. He studied Cinematography and Visual Anthropology at the University of Paris and obtained a PhD in Cinematography and Dramaturgy under the direction of Jean Rouch, former director of Cinémathèque française.

While starting with moving images, his interests shifted toward still images as he is attracted by the Greek word of “photography”, meaning writing (drawing) with light, rather than the Japanese word “shashin”, meaning capturing the truth. Therefore he produces an image in a manner of making a photograph rather than taking a photograph.

The first group of photographic works was a “Petrification” series consisting of images captured by using an illuminated device with aluminum foil covered with wrinkles and then printed darkly. Next is a series of “One second study” where the shutter speed is set to one second, with the free trajectory of the moving object or freely moving camera. And then a series of “Interference fringes” that takes virtual color patterns created by light, not actually existing objects. And now he produces a series of "PAPER WORKS" that expresses the shadow effects of shooting geometric models made of “origami”, folded paper, and “kirigami”, cut paper.

At first it was film photography, but now it is digital photography. A few years ago, before the silver halide photography would have gone forever, a photographer and print specialist, Philippe Salaün, taught him the secrets of the darkroom. Recently, his creation field is expanding: not only photography, but also Generative Art of CG by programming. He also organizes digital art group exhibitions. For fun, he used to take live photos of a jazz musician who visited Paris, and now takes photos of Romanesque art in France.

Steering committee member of photography department of “Réalités Nouvelles", a French abstract art organization.

Many solo and group exhibitions in Japan, France and Italy.

Collection of works: Geometric & MADI Museum (Dallas, USA), City of Agrigento (Agrigento, Italy), Parete Museum (Parete, Italy).